Trudne powroty – readaptacja w żłobku i przedszkolu

1 kwietnia 2021

Psycholog dziecięcy w swojej codziennej pracy w gabinecie często spotyka się z tematem adaptacji dzieci w żłobkach oraz przedszkolach. Zatroskani rodzice często korzystają z konsultacji wychowawczych, by uzyskać od specjalisty poradę na temat tego, jak najlepiej wesprzeć dziecko w tym niełatwym dla niego okresie. Nierzadko zdarza się, że za ideą konsultacji stoi również potrzeba obniżenia niepokoju samego rodzica. Doświadczenie separacji jest bowiem doświadczeniem trudnym zarówno dla dzieci, jak i ich najbliższych – wiele rodzin z lękiem myśli o momencie „przekazania” małego człowieka pod skrzydła opiekunów i opiekunek ze żłobka czy przedszkola.

Niełatwe dobrego początki

Dla wielu dzieci wejście w grupę żłobkową lub przedszkolną jest pierwszą okazją do tak zwanego treningu społecznego – maluchy uczą się zasad panujących w grupie, wchodzą w pierwsze relacje rówieśnicze, zapoznają się z regułami innymi niż te panujące w domu. Jest to proces dla dziecka rozwojowy, jednak czasochłonny oraz obciążający emocjonalnie. Początki zazwyczaj wiążą się dla dziecka z wysokim poziomem niepokoju, do głosu dochodzą lęki separacyjne.

Mnogość nowych bodźców, zasad oraz twarzy bywa przeciążająca dla niedojrzałych układów nerwowych kilkulatków. Jednak w zdecydowanej większości przypadków czas, rutyna oraz wsparcie otoczenia powoduje, że mały człowiek buduje w nowym miejscu poczucie bezpieczeństwa oraz przynależności i okres adaptacji kończy się sukcesem.

logopeda poznań

Ważna rola rutyny i regularności

Rola rutyny w procesie adaptacji dziecka w żłobku lub przedszkolu jest nieoceniona. Nieraz jednak z różnych przyczyn dochodzi do jej zachwiania. Wielu rodziców może zaobserwować, że dziecko po kilkudniowej nieobecności w placówce zwykle potrzebuje nieco czasu, by ponownie odnaleźć się w innych niż domowe realia. Powracają niepokoje, lęk przed rozstaniem z rodzicem, niechęć do opuszczenia domu. Co więc gdy wspomnianych nieobecności jest dużo bądź też mają charakter przewlekły?

Sytuacja panująca w kraju przez ostatni rok, wynikająca z pandemii koronawirusa, istotnie wpłynęła na sytuację w oświacie. Żłobki, przedszkola i szkoły pozostawały zamknięte przez długie okresy czasu. Ich ponowne otwarcie stanowiło dla wielu małych ludzi wyzwanie w postaci readaptacji do grupy oraz placówki. Tym trudniejsze, że ze względu na wprowadzone zasady reżimu sanitarnego dzieci często wracały do zmienionych grup (o zmniejszonej liczebności), innych zabawek (konieczność usunięcia z sal zabawek trudnych w dezynfekcji) czy nowych opiekunów. Ponadto musiały przystosować się do nowych, dotąd nieznanych zasad dotyczących dystansowania społecznego (unikanie przytulania koleżanek i kolegów), żegnania z rodzicami (konieczność rozstania z rodzicem przed wejściem do placówki), higieny osobistej czy spożywania posiłków.

 

samoregulacja w rozwoju dzieci - psychologia dzieci

Wsparcie w nowej rzeczywistości

Jak zatem ułatwić dziecku odnalezienie się w nowych warunkach i readaptację w żłobkowym lub przedszkolnym środowisku?

Należy oczywiście uprzedzić dziecko o czekających je zmianach – na kilka dni przed planowanym powrotem do placówki warto stopniowo wspominać o tym, że po powrocie może być inaczej niż dziecko to zapamiętało. W zadaniu przygotowania dziecka do mających nastąpić zmian pomocne dla rodzica będzie zdobycie od pracowników placówki informacji na temat tego jakie dokładnie zmiany i obostrzenia są planowane. Znajomość konkretów i ograniczenie ilości przekazywanych zasad do kwestii niezbędnych pozwoli odpowiednio przygotować malucha i obniży zarówno niepokój rodzica, jak i dziecka. Jeśli jednak poznanie dokładnych zasad nie będzie możliwe, można wspomnieć dziecku o kluczowych kwestiach – o możliwości zmiany składu grupy, o możliwej zmianie miejsca pożegnania z rodzicem czy też o możliwej zmianie nauczyciela. Warto też na gruncie domowym rozmawiać o alternatywnych sposobach okazywania bliskości kolegom i koleżankom (np. pomachanie lub przesłanie buziaka zamiast przytulenia).

 

Dzieci w parku

Aby nie przytłoczyć malucha wizją zupełnej zmiany niegdyś znanego mu miejsca, w dniach poprzedzających powrót do placówki warto wspominać o czynnościach i rytuałach które pozytywnie kojarzą mu się ze żłobkiem lub przedszkolem. Może to być przygotowanie ulubionej potrawy z przedszkola, wspólne odgrywanie lubianych przez dziecko zabaw czy też śpiewanie poznanych w żłobku lub przedszkolu piosenek. Pomocny będzie również powrót do rutyny i porządku dnia charakterystycznych dla tych sprzed zamknięcia placówki – wdrożenie pór posiłków, kąpieli oraz pójścia spać takich jak w okresie uczęszczania przez dziecko do przedszkola już na kilka dni przed rzeczywistym powrotem do wspomnianej rutyny.

I przede wszystkim – bądźmy cierpliwi. Dajmy dziecku czas i przestrzeń do oswojenia nowej sytuacji. Ponownie, jak w przypadku adaptacji podczas pierwszych dni dziecka w żłobku lub przedszkolu – czas, rutyna oraz wsparcie otoczenia zaowocują i sprawią, że ponowna adaptacja zakończy się sukcesem.

5/5 - (3 votes)

O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Żałoba to czas, w którym szczególnie potrzebujemy obecności innych. A jednak często osoby w stracie pozostają same – nie dlatego, że brakuje im bliskich, ale dlatego, że nie wiemy, jak je wesprzeć. Bo o śmierci się nie mówi. 🕊️Co zrobić, by nie uciekać w milczenie? Jak rozmawiać, by dać ukojenie? O tym pisze Laura Ćwikła w najnowszym artykule w naszej czytelni. 🤲❤️Link do artykułu w komentarzu poniżej.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Z przyjemnością informujemy, że rozpoczynamy proces rekrutacyjny do pracy w Sekretariacie w Poradni Psychologicznej Pomocnia. 😊Jeżeli jesteś na studiach psychologicznych lub pokrewnych na 1 lub 2 roku studiów - zachęcamy do aplikowania (zapraszamy serdecznie zarówno studentów studiów stacjonarnych jak i niestacjonarnych).Poszukujemy osoby nastawionej na dłuższą (kilkuletnią) współpracę, która od czerwca znajdzie przestrzeń, aby pracować 3 dni w tygodniu po 5-6 godzin z zaznaczeniem, że maj będzie miesiącem przeznaczonym na proces wdrażania do samodzielnej pracy.Jeśli chcesz spróbować swoich sił w PoMOCniowym Zespole - śmiało aplikuj wysyłając swoje CV wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych na adres email sekretariatu: sekretariat@pomocnia-poznan.pl. ... See MoreSee Less
View on Facebook
Wiele się mówi o tym, że prawdziwy rozwój zaczyna się tam, gdzie kończy się nasza strefa komfortu. Czy zmiana jednak zawsze musi być gwałtowna i pełna wyzwań? 🤔W najnowszym artykule nasza specjalistka Weronika Stachowiak przygląda się psychologicznym aspektom zmiany i temu, jak zarządzanie procesem rozwoju może wspierać nasze zdrowie psychiczne.📖Przeczytaj artykuł i sprawdź, dlaczego zmiana „lubi” powoli, link w komentarzu! 👇☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Zachęcamy do zapoznania się z informacją odnośnie nowego podcastu prowadzonego m.in. przez naszego psychoterapeutę i coacha, Jacka Jokś. O to kilka słów od Jacka:"Wraz z Michałem Lewandowskim, który jest praktykiem Gestalt (terapeutą, psychologiem, praktykiem Gestalt w Organizacjach oraz Prezydentem w Europejskim Stowarzyszeniu Psychoterapii Gestalt EAGT) rozpoczynamy podcast o nazwie „Gestalt coaching - rozmowy o rozwoju”. Co to takiego? Jak mówimy w rozpoczęciu „to podcast dla tych, którzy szukają impulsu do pogłębionej refleksji nad rozwojem swoim i innych. To podcast dla coachów, konsultantów, trenerów, menedżerów i wszystkich tych, którzy pragną dowiedzieć się, czym jest podejście Gestalt i jak z niego korzystać w pracy z ludźmi w organizacjach. Jako praktycy Gestalt objaśniamy główne założenia i pojęcia tego podejścia oraz dzielimy się przełożeniem ich na rzeczywistość biznesową. Zanurz się z nami w rozmowie i wspólnych poszukiwaniach, jak wspierać zdrowie i potencjał osób i organizacji."O podcaście możecie poczytać na naszej stronie internetowej. Podcast jest do odsłuchania na platformach Youtube, Spotify i ApplePodcast. Linki w komentarzu!☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z ofertą grupy wsparcia naszej terapeutki, Laury Ćwikły. Grupa obejmuje temat żałoby - skierowana jest dla osób, które doświadczyły śmierci ważnej osoby. Spotkania refundowane są przez Narodowy Fundusz Zdrowia.☎️ Kontakt pod nr tel. 534760266. ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa