Pozytywne „efekty uboczne” coachingu. Co może dać Ci indywidualny proces rozwojowy?

20 grudnia 2018 2
dawn-3358468_1920-1200x639.jpg

Po indywidualny proces rozwojowy sięga dziś coraz więcej osób. Wynika to nie tylko z oczekiwań, które stawia nam coraz szybciej pędzący świat, ale także z czysto ludzkiej – wewnętrznej – potrzeby zatrzymania się, zastanowienia się, wzięcia spokojnego oddechu. Bo przecież już za moment wracamy do codziennego biegu, biegu nierzadko z przeszkodami.

Do coacha idę po…?

No właśnie, po co? W zależności od tematu, klienci z reguły chcą skoncentrować się na stojących przed nimi wyzwaniach i osiągnąć zamierzone rezultaty. Słowem, chcą dotrzeć do pożądanego przez siebie stanu docelowego. Czasem są to cele czysto biznesowe (np. gdy klient szuka pomysłów na nowe produkty), czasem cele dotyczą rozwoju kompetencji menadżerskich, jeszcze innym obszarem jest praca nad swoją życiową rolą czy misją oraz nad ścieżką kariery zawodowej. Istotą jest zmiana i chęć jej wdrożenia. Ważnym jest jednak wiedzieć, że oprócz postawionego przez klienta celu na proces coachingowy, klient uczy się przy okazji zmieniać swoje myśli, zachowanie, postrzeganie świata. Dzieje się tak z samego faktu relacji, do której klient jest zapraszany i w której trwa podczas spotkań.

Pięć pozytywnych „efektów ubocznych” procesu coachingowego

1. Aktywne słuchanie

Jedną z podstawowych kompetencji, w jakie wyposażony jest coach czy psychoterapeuta, jest aktywne słuchanie. Słuchanie takie najtrafniej określić można jako w pełni zaangażowane. Wyraża się ono w pełnej obecności, atmosfery akceptacji i zaufania. Osoba potrafiąca aktywnie słuchać, słyszy nie tylko to, co mówi druga osoba, ale zwraca uwagę na to, jak mówi. Ponad to zwraca uwagę na to, co niewypowiedziane oraz wsłuchuje się we własne odczucia, którymi dzieli się z rozmówcą. Mówimy wówczas o odzwierciedleniu.

Klienci procesów coachingowych często zauważają zmianę w sobie i mówią, że wreszcie zaczęli słuchać (małżonka, partnera, współpracownika, przyjaciela…), że na nowo nauczyli się koncentrować na drugim człowieku, bez ciągłych myślowych ucieczek do swojego wewnętrznego świata. Dzięki temu budują trwalsze relacje, czerpią z nich satysfakcje a rola menadżera staje się lżejsza, potrafiąc wsłuchać się w to, co i jak mówi podwładny.

2. Zadawanie pytań

Zdecydowana większość zdań, jakie wypowiada coach, to pytania. Prowokują one klienta do myślenia, poszukiwań zasobów, rozwiązań. Pomagają na nowo przyjrzeć się – nierzadko – fundamentalnym kwestiom życia tj. wartości, przekonania, sens życia.

Każdy z nas nieustannie prowadzi wewnętrzny dialog. Mówimy do siebie, formułujemy pytania, wyobrażamy sobie, jak mogliśmy inaczej się zachować w konkretnej sytuacji. Coaching uczy zadawania sobie takich pytań, które prowadzą do rozwiązań, które pomagają zrobić kolejny krok. To pytania nastawione na działania, na motywację i wartości. Dodatkowo, dbając o tzw. zdrową semantykę i zadawanie sobie wspierających pytań, zmieniamy sposób naszej komunikacji z ludźmi, zadając im pytania, okazując ciekawość i zachęcając do myślenia.

3. Budowanie relacji

Aktywne słuchanie, prowadzenie zdrowego wewnętrznego dialogu, zadawanie sobie i innym pytań (zamiast odrazu stwierdzania „faktów”) – wszystko to wspiera budowanie zdrowych, satysfakcjonujących relacji. Już Arystoteles stwierdził, że „człowiek to istota społeczna”, a jakość relacji wpływa przecież na jakość życia. Coaching – poprzez specyficzną relację pełną zaufania, akceptacji, bezpieczeństwa i wiary w klienta – uczy takiego podejścia do drugiego człowieka. Uczy, że powyższe komponenty budują trwalsze relacje, w których obie strony są dla siebie ważne.

4. „Jak się do tego namówiłeś”, czyli radzenie sobie z prokrastynacją

Coaching wiele wspólnego ma Terapią Skoncentrowaną na Rozwiązaniach, która zakłada metodę małych kroków. Sesja kończy się ustaleniem action planu klienta oraz zbadaniem, co może przeszkodzić w realizacji planu. Mówi się, że dobry coaching jest wtedy, gdy klient przestaje potrzebować coacha. Stawianie sobie realnych celów na drodze zmiany, gotowość do ich realizacji i świadomość czyhających zagrożeń wraz z wypracowanymi środkami zaradczymi to sposoby walki z wszechobecnie spotykaną prokrastynacją, czyli odwlekaniem zadań (życia?) na tzw. jutro.

5. Świadomość siebie i bycie tu i teraz

Kończąc pracę z klientem pytam go zazwyczaj o to, co stanowiło najwyższą wartość naszych spotkań. Ciekawe jest, że oprócz zmiany, nad którą pracują klienci, mówią – niemalże zawsze – że czas sesji był czasem wyjątkowym. Wyjątkowym, bo wreszcie mieli czas dla siebie, czas na spotkanie się z samym sobą, czas na wyhamowanie i przyjrzenie się miejscu, w którym są i poszukaniu tego miejsca, w którym chcą być. Klienci doceniają, że mieli okazję poznać siebie na nowo i wiedzą teraz, co dalej chcą robić ze swoim życiem. Zaczynaja zauważać swoje myśli, nabywają świadomość swoich emocji, potrafią je nazwać i z nimi pracować. W codziennym biegu potrafią na chwilę się zatrzymać, pracować oddechem, panować nad emocjami, zauważać świat, ludzi, siebie…

Coaching to nie szkolenie

Dokładnie. Pomimo, że coach pracuje z klientem na tzw. postawie, na jego celu, zmianie, motywacji, poczuciu sensu, to coaching sam w sobie nie jest treningiem umiejętności.

Opisane powyżej pozytywne „efekty uboczne” wskazują jedynie na dodatkową wartość, jaka płynie z pracy z coachem, a tak naprawdę – pracy z samym sobą przy czasowej pomocy coacha. Jak napisał Epiktet: „to nie rzeczy nas smucą, lecz to, jak je widzimy”. Warto nauczyć się spoglądać na swoje życie przez pryzmat akceptacji, możliwości, zaufania do siebie samego, a tego właśnie – przy okazji i nie wprost – uczy indywidualny proces rozwojowy, jakim jest coaching.

Autor: Jacek Jokś, coach PCC ICF

5/5 - (3 votes)

2 comments

  • Agnieszka

    2 stycznia 2019 at 11:40 am

    Mega fajny tekst. Prosto i na temat.

    Reply

  • Ania

    7 stycznia 2019 at 4:07 pm

    Konkretnie i przystępnie :).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


O nas

Nasz zespół powstał dzięki przyjaźni i zrozumieniu jak ważna jest współpraca pomiędzy profesjonalnymi terapeutami o różnych specjalnościach. Ufamy, że różnorodność jaką proponujemy, może zaowocować dostępnością pomocy dla wielu osób o różnych potrzebach.

Znany Lekarz.

Pracownia Psychologiczna Pomocnia

Facebook

Żałoba to czas, w którym szczególnie potrzebujemy obecności innych. A jednak często osoby w stracie pozostają same – nie dlatego, że brakuje im bliskich, ale dlatego, że nie wiemy, jak je wesprzeć. Bo o śmierci się nie mówi. 🕊️Co zrobić, by nie uciekać w milczenie? Jak rozmawiać, by dać ukojenie? O tym pisze Laura Ćwikła w najnowszym artykule w naszej czytelni. 🤲❤️Link do artykułu w komentarzu poniżej.☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Z przyjemnością informujemy, że rozpoczynamy proces rekrutacyjny do pracy w Sekretariacie w Poradni Psychologicznej Pomocnia. 😊Jeżeli jesteś na studiach psychologicznych lub pokrewnych na 1 lub 2 roku studiów - zachęcamy do aplikowania (zapraszamy serdecznie zarówno studentów studiów stacjonarnych jak i niestacjonarnych).Poszukujemy osoby nastawionej na dłuższą (kilkuletnią) współpracę, która od czerwca znajdzie przestrzeń, aby pracować 3 dni w tygodniu po 5-6 godzin z zaznaczeniem, że maj będzie miesiącem przeznaczonym na proces wdrażania do samodzielnej pracy.Jeśli chcesz spróbować swoich sił w PoMOCniowym Zespole - śmiało aplikuj wysyłając swoje CV wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych na adres email sekretariatu: sekretariat@pomocnia-poznan.pl. ... See MoreSee Less
View on Facebook
Wiele się mówi o tym, że prawdziwy rozwój zaczyna się tam, gdzie kończy się nasza strefa komfortu. Czy zmiana jednak zawsze musi być gwałtowna i pełna wyzwań? 🤔W najnowszym artykule nasza specjalistka Weronika Stachowiak przygląda się psychologicznym aspektom zmiany i temu, jak zarządzanie procesem rozwoju może wspierać nasze zdrowie psychiczne.📖Przeczytaj artykuł i sprawdź, dlaczego zmiana „lubi” powoli, link w komentarzu! 👇☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Zachęcamy do zapoznania się z informacją odnośnie nowego podcastu prowadzonego m.in. przez naszego psychoterapeutę i coacha, Jacka Jokś. O to kilka słów od Jacka:"Wraz z Michałem Lewandowskim, który jest praktykiem Gestalt (terapeutą, psychologiem, praktykiem Gestalt w Organizacjach oraz Prezydentem w Europejskim Stowarzyszeniu Psychoterapii Gestalt EAGT) rozpoczynamy podcast o nazwie „Gestalt coaching - rozmowy o rozwoju”. Co to takiego? Jak mówimy w rozpoczęciu „to podcast dla tych, którzy szukają impulsu do pogłębionej refleksji nad rozwojem swoim i innych. To podcast dla coachów, konsultantów, trenerów, menedżerów i wszystkich tych, którzy pragną dowiedzieć się, czym jest podejście Gestalt i jak z niego korzystać w pracy z ludźmi w organizacjach. Jako praktycy Gestalt objaśniamy główne założenia i pojęcia tego podejścia oraz dzielimy się przełożeniem ich na rzeczywistość biznesową. Zanurz się z nami w rozmowie i wspólnych poszukiwaniach, jak wspierać zdrowie i potencjał osób i organizacji."O podcaście możecie poczytać na naszej stronie internetowej. Podcast jest do odsłuchania na platformach Youtube, Spotify i ApplePodcast. Linki w komentarzu!☎️795 795 202 lub 570 388 655💻sekretariat@pomocnia-poznan.pl ... See MoreSee Less
View on Facebook
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z ofertą grupy wsparcia naszej terapeutki, Laury Ćwikły. Grupa obejmuje temat żałoby - skierowana jest dla osób, które doświadczyły śmierci ważnej osoby. Spotkania refundowane są przez Narodowy Fundusz Zdrowia.☎️ Kontakt pod nr tel. 534760266. ... See MoreSee Less
View on Facebook

Kontakt

Poradnia Psychologiczna
Pomocnia Poznań

ul. Śniadeckich 5/2, 60-773 Poznań
nr tel. +48 795 795 202
sekretariat@pomocnia-poznan.pl

© 2024 Pomocnia Poznań | wykonanie: alpa